راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف یکی از کسب و کارهایی است که در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. سفره یکبار مصرف یک نوع پارچه نانو است که برای پوشاندن میز غذا به کار می رود. این پارچه دارای خاصیت ضد آب، ضد لک، ضد باکتری و قابل بازیافت است. برای راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف نیاز به تجهیزات، مواد اولیه، نیروی انسانی و مجوزهای لازم است. برخی از مزایای این کسب و کار عبارتند از:
- تقاضای بالا برای سفره یکبار مصرف در بازار داخلی و خارجی
- سودآوری بالا نسبت به سرمایه گذاری
- رقابت کم نسبت به سایر کسب و کارهای صنعتی
- حفظ بهداشت و سلامت مصرف کنندگان
- کمک به حفظ محیط زیست با استفاده از مواد قابل بازیافت
سفره یکبار مصرف، نوعی لوازم یکبار مصرف است که برای پوشاندن روی میز، فرش، زمین و غیره به کار می رود. این محصول در مناسبت های مختلف، پیک نیک ها، سفر ها، رستوران ها، فست فود ها و حتی خانه های خصوصی استفاده می شود. استفاده از سفره یکبار مصرف دارای مزایا و معایب خود است. در این مقاله به موضوعات مختلف مربوط به راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف پرداخته و سپس به نحوه تولید، هزینه، قانون و بازاریابی آن اشاره خواهیم کرد.
مزایا و معایب استفاده از سفره یکبار مصرف
سفره یکبار مصرف دارای جنبه های مثبت و منفی است که بستگی به نگاه و نظر شخص دارد. بعضی از مزایای استفاده از سفره یکبار مصرف عبارتند از:
- آسان بودن جمع آوری. پس از پایان غذا خوردن، کافی است سفره را با زباله های روش به دور بیندازید و نگران شستشو و خشک کردن آن نباشید.
- پایین بودن قیمت. سفره یکبار مصرف نسبت به سفره پارچه ای ارزان تر است و می توانید آن را با توجه به بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.
- تنوع در طرح و رنگ. سفره یکبار مصرف در انواع طرح ها و رنگ های مختلف موجود است و می توانید آن را با محیط، دکوراسیون، فصل و مناسبت خود ست کنید.
- کم بودن فضای اشغال شده. سفره یکبار مصرف به صورت رول یا بسته بندی شده فروخته می شود و فضای کمی را در کمد یا کوله پشتی شما اشغال می کند.
- اما استفاده از سفره یکبار مصرف هم دارای برخی از عوارض و مشکلات است که عبارتند از:
- افزایش زباله های پلاستیکی. سفره یکبار مصرف از پلیمرهای نامحلول در طبیعت ساخته می شود و باعث تولید زباله های پلاستیکی می شود که برای جانداران و محیط زیست خطرناک است.
- کاهش فرهنگ سفره گذاری. سفره یکبار مصرف باعث می شود که فرهنگ سفره گذاری با سفره های پارچه ای، نقش بستن، دستمال کشیدن و غیره کم رنگ شود و به جای آن روحیه اسپم و تک بعدی به وجود آید.
- کم بودن استحکام. سفره یکبار مصرف نسبت به سفره پارچه ای کمتر مقاوم است و ممکن است در صورت باد، حرکت، جابجایی ظروف و غیره پاره شود یا جابجا شود.
انواع مواد اولیه و فرآیندهای راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف
سفره یکبار مصرف یک محصول پلاستیکی است که برای پوشش روی میز یا فرش در زمان غذا خوردن استفاده میشود. سفره های یکبار مصرف در جنس های مختلفی تولید و عرضه میشوند، از جمله پلاستیک، کاغذ، شیشه ای و پلی استر. برای تولید هر نوع سفره یکبار مصرف، مواد اولیه خاصی نیاز است که در ادامه به آنها اشاره خواهم کرد.
سفره یکبار مصرف پلاستیکی
سفره یکبار مصرف پلاستیکی از پلیمرهای بر پایه نفت ساخته میشود. پلی اتیلن از نوع گرانول (ترکیب با کربن) با ترکیب 10% کربن و 90% پلی اتیلن وارد دستگاه شده و سفرههای خانگی یکبار مصرف را ایجاد میکنند. فرآیند تولید سفره پلاستیکی در چندین مرحله صورت میگیرد:
- در مرحله اول، مواد اولیه وارد دستگاه مخلوط کننده (ميكس) شده و با هم قاطع شده و به دستگاه ذوب کننده (اسكرو) منتقل مي شود.
- در مرحله دوم، دستگاه ذوب كننده (اسكرو) با حالت دائمي حالت جامد را به حالت نيم جامد يا نيم ذوب تغيير داده و به دستگاه فشار قالب (دي) منتقل كند.
- در مرحله سوم، دستگاه فشار قالب (دي) با استفاده از هوای فشار قوي حالت نيم جامد يا نيم ذوب را به صورت يك حباب بزرگ كشيده و به دستگاه جذب كننده (پيچ) منتقل كند.
- در مرحله چهارم، دستگاه جذب كننده (پيچ) با استفاده از يك پيچ بزرگ حباب را جذب كرده و به دستگاه جرقه گير (كرونا) منتقل كند.
- در مرحله پنجم، دستگاه جرقه گير (كرونا) با استفاده از جرقه الكتريكي بار الكتريكي را از روي سفره حذف كرده و آماده چاپ كردن آن مي كند.
- در مرحله ششم، دستگاه چاپ (پرينت) با استفاده از رول های چاپگر، طرح های مختلف را روی سفره چاپ میکند.
- در مرحله هفتم، دستگاه برش (دستگاه رول به رول سفره) با استفاده از تيغ های برش، سفره را به اندازه های مورد نظر برش میزند.
- در مرحله هشتم، دستگاه بسته بندی (پك) با استفاده از فيلم های پلاستيكي، سفره های برش زده شده را بسته بندی میکند.
سفره یکبار مصرف کاغذی
سفره یکبار مصرف کاغذی از مواد اولیه کاغذی و پلی اتیلن تولید میشود. کاغذ به عنوان لایه بالایی و پلی اتیلن به عنوان لایه زیرینی استفاده میشود. پلی اتیلن باعث میشود که سفره ضد آب شود و جلوگیری از نفوذ مایعات به روی میز یا فرش کند. فرآیند تولید سفره کاغذی در چندین مرحله صورت میگیرد:
- در مرحله اول، کاغذ و پلی اتیلن به صورت رول وارد دستگاه لمینت کننده (لمينتور) شده و با هم چسبانده میشوند.
- در مرحله دوم، رول لمینت شده به دستگاه چاپ (پرينت) منتقل شده و طرح های مختلف روی آن چاپ میشوند.
- در مرحله سوم، رول چاپ شده به دستگاه برش (كاتر) منتقل شده و به اندازه های مورد نظر برش زده میشود.
- در مرحله چهارم، سفره های برش زده شده به دستگاه بسته بندی (پك) منتقل شده و با فيلم های پلاستيكي بسته بندی میشوند.
سفره یکبار مصرف شیشه ای
سفره یکبار مصرف شیشه ای از پلاستيک نوع PET تولید میشود. PET یک نوع پلاستيک شفاف و قابل بازيافت است که در تولید بطري های آب و نوشابه نيز استفاده مي شود. فرآیند تولید سفره شيشه اي در چندين مرحله صورت میگیرد:
- در مرحله اول، PET به صورت رول وارد دستگاه گرم کننده (هيتر) شده و تا دمای مورد نیاز گرم میشود.
- در مرحله دوم، رول گرم شده به دستگاه قالب گیری (مولد) منتقل شده و با استفاده از قالب های مختلف به شکل سفره های شیشه ای در میآید.
- در مرحله سوم، سفره های شیشه ای به دستگاه خنک کننده (كولر) منتقل شده و تا دمای اتاق خنک میشوند.
- در مرحله چهارم، سفره های خنک شده به دستگاه بسته بندی (پك) منتقل شده و با فيلم های پلاستيكي بسته بندی میشوند.
سفره یکبار مصرف پلی استر
سفره یکبار مصرف پلی استر از الياف پلي استر تولید میشود. الياف پلي استر از نوع پلاستيک هستند که در تولید پارچه های نساجي نيز کاربرد دارند. فرآیند تولید سفره پلي استر در چندين مرحله صورت میگیرد:
- در مرحله اول، الياف پلي استر به صورت رول وارد دستگاه بافت کننده (ويو) شده و با استفاده از نخ های رنگي به صورت پارچه بافته میشوند.
- در مرحله دوم، رول پارچه بافته شده به دستگاه چاپ (پرينت) منتقل شده و طرح های مختلف روی آن چاپ میشوند.
- در مرحله سوم، رول چاپ شده به دستگاه برش (كاتر) منتقل شده و به اندازه های مورد نظر برش زده میشود.
- در مرحله چهارم، سفره های برش زده شده به دستگاه بسته بندی (پك) منتقل شده و با فيلم های پلاستيكي بسته بندی میشوند.
محاسبه هزینه ها و سودآوری در راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف
برای راه اندازی یک خط تولید سفره یکبار مصرف، لازم است که هزینه های سرمایه گذاری، عملیاتی و بازاریابی را در نظر بگیرید. هزینه های سرمایه گذاری شامل خرید دستگاه های تولید، نصب و راه اندازی آن، خرید زمین و ساختمان، خرید مواد اولیه و لوازم جانبی است. هزینه های عملیاتی شامل حقوق کارگران، برق، آب، گاز، تعمیر و نگهداری دستگاه ها، بیمه و مالیات است. هزینه های بازاریابی شامل تبلیغات، تخفیفات، حمل و نقل و بسته بندی است.
برای محاسبه سودآوری خط تولید سفره یکبار مصرف، لازم است که درآمد حاصل از فروش سفره ها را از کل هزینه ها کم کنید. درآمد حاصل از فروش سفره ها بستگی به قیمت فروش، تعداد فروش و بازار مصرف دارد. قیمت فروش باید با توجه به رقابت بازار، هزینه تولید و تقاضای مشتريان تعيين شود. تعداد فروش باید با توجه به ظرفيت تولید، زمان عرضه و توزيع محصولات و استراتژي بازاريابي برنامه ريزي شود. بازار مصرف باید با توجه به جمعيت هدف، نيازها و علاقه مندي های آنان، روند رشد و تغييرات بازار شناسایی و تحليل شود.
برای مثال، فرض کنید که شما می خواهید یک خط تولید سفره پلاستیکی را در شهر تهران راه اندازی کنید. بر اساس اطلاعات زیر، می توانید هزینه ها و سودآوری خط تولید خود را محاسبه کنید:
- ظرفيت تولید: 1000 سفره در روز
- قيمت فروش: 5000 تومان برای هر سفره
- تعداد فروش: 80% از ظرفيت تولید (800 سفره در روز)
- بازار مصرف: شهر تهران با جمعيت 9 ميليون نفر و نياز روزانه به 200000 سفره
- هزینه های سرمایه گذاری: 500 ميليون تومان برای خرید دستگاه های تولید، 300 ميليون تومان برای خرید زمین و ساختمان، 100 ميليون تومان برای خرید مواد اولیه و لوازم جانبی
- هزینه های عملیاتی: 50 ميليون تومان در ماه برای حقوق کارگران، 10 ميليون تومان در ماه برای برق، آب، گاز، تعمیر و نگهداری دستگاه ها، بیمه و مالیات
- هزینه های بازاریابی: 20 ميليون تومان در ماه برای تبلیغات، تخفیفات، حمل و نقل و بسته بندی
با استفاده از فرمول زیر، می توانید سود خالص خط تولید خود را در یک ماه به دست آورید:
سود خالص = سود خالص – هزینه های کل + درآمد حاصل از فروش
قوانین و مقررات مربوط به راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف
تولید و فروش سفره یکبار مصرف به عنوان یک کالای مصرفی، نیاز به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو دارد. برای اخذ این مجوز، باید شرایط زیر را رعایت کنید:
- داشتن پروانه تاسیس و بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت
- داشتن گواهینامه استاندارد ایران از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
- داشتن گواهینامه سلامت کالا از سازمان غذا و دارو
- رعایت شرایط بهداشتی، فنی و کیفی در تولید، بسته بندی و نگهداری سفره یکبار مصرف
- عدم استفاده از مواد مضر، سمی یا آلوده در تولید سفره یکبار مصرف
- عدم استفاده از نام، علامت یا بسته بندی شبیه به کالاهای دیگر
- درج نام، نشان تجاری، آدرس، شماره تلفن، شماره پروانه و شماره استاندارد بر روی هر بسته
- درج نوع ماده اولیه، تعداد، ابعاد، رنگ، نحوه استفاده و نگهداری و تاریخ تولید و انقضاء بر روی هر بسته
تولید و فروش سفره یکبار مصرف همچنین باید با قوانین حقوقی، مالیاتی و گمرکی کشور همخوانی داشته باشد. برای اطلاع از جزئیات این قوانین، میتوانید به سایتهای رسمی دستگاههای ذیربط مثل قوه قضائیه، سازمان امور مالیاتی و سازمان گمرک مراجعه کنید.
روش های بازاریابی و تبلیغات راه اندازی خط تولید سفره یکبار مصرف
بازاریابی و تبلیغات برای سفره یکبار مصرف به عنوان یک کالای مصرف خانگی، نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان دارد. بسته به هدف بازار، بازده، بودجه و رقابت، روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات قابل استفاده هستند . بعضی از این روش ها عبارتند از:
- تبلیغات رسانه ای: شامل تبلیغات در روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، سینما و اینترنت که به گسترش دامنه و افزایش آگاهی از برند کمک میکند.
- تبلیغات محیطی: شامل تبلیغات در بیلبورد، پوستر، بروشور، تراکت، استیکر، بالن و سایر وسایل قابل حمل که به جذب توجه مخاطبان در مکان های عمومی و خصوصی کمک میکند.
- تبلیغات مستقیم: شامل تبلیغات از طریق پست، ایمیل، پیامک، تماس تلفنی و سایر روش های ارتباط یک به یک با مشتریان که به ارائه پیشنهادات و تخفیفات و افزایش وفاداری مشتریان کمک میکند.
- تبلیغات شبکه اجتماعی: شامل تبلیغات در فضای مجازی مثل فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، یوتیوب و سایر پلتفرم های اجتماعی که به افزایش دیده شدن برند، ارتباط با مخاطبان، دریافت بازخورد و ساخت جامعه آنلاین کمک میکند.
- بازاریابی رویداد: شامل برگزاری یا حمایت از رویدادهای مختلف مثل نمایشگاه، کنفرانس، سمینار، جشنواره، کارگاه و سایر فعالیت های آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی که به افزایش شناخت برند، نشان دادن تخصص و ارزش افزوده و ایجاد رابطه با مشتریان کمک میکند.
- بازارساز: شامل فروش به قيمت پائينتر از قيمت عادي يك كالا يا خدمات به منظور جذب مشتري جديد يا حفظ مشتري قديمي كه به افزایش حجم فروش، سودآوري و بازار کمک ميكند.